הסודות להכנת לחם כמו פעם

מעטים האנשים אשר יסרבו לריחו המשכר של לחם שזה עתה יצא מהתנור, כאשר הוא עוד חם, רך ופריך לסירוגין במקומות הנכונים.

כיום, לא צריך ללכת רחוק מידי כדי לקבל לחם טרי וטעים שכזה, אלא ניתן להכין אותו ממש בבית.כבר לא צריך מכשור כבד ומסורבל, באמצעות המדריך הבא תוכלו לאפות בעצמכם את הלחם שלכם, כאשר כל מה שצריך הם מוטיבציה והרבה אהבה ללכת.

מה היתרון בהכנה עצמאית של לחם?

לפני שמחליטים להתחיל ולאפות לחם באופן עצמאי יכולה לעלות התהייה, לא עדיף פשוט ללכת למכולת ולקנות לחם?

אמנם לחם קנוי יגיע לשולחן הרבה יותר מהר, אך הוא נופל מלחם שנאפה באופן עצמאי בהרבה היבטים. ההכנה העצמאית של הלחם כוללת את אותם היתרונות שגלומים בהכנה עצמאית של כל דבר, ובמיוחד של תבשילים ומאכלים. הנה רק שלושה מן היתרונות הרבים של הכנה ביתית באופן כללי, ושל אפייה עצמאית של לחם:

  • זה בריא יותר – ניתן להבין זאת רק מהתבוננות ברשימת הרכיבים הרשומה על לחם קנוי.לחם בהכנה עצמאית יהיה רק קמח, מלח, שמרים ומים, ולא יכלול כימיקלים וחומרי שימור למיניהם.
  • זה יגרום לכם להתגאות בעצמכם – כל פעולה יצירתית אשר מתבצעת בהצלחה מהווה מקור לגאווה, גם מצד עצמכם וגם מצד הסביבה שלכם. אפייה עצמאית של לחם אינה שונה מבחינה זו, להפך – דווקא מכיוון שלחם נחשב למוצר כה בסיסי, ודווקא מכיוון שאנו כה רגילים לרכוש אותו במכולת או בסופר, מתקבל ערך גבוה במיוחד כאשר מישהו מכין אותו בעצמו.כך תוכלו לקבל הערכה חדשה ומיוחדת מהסובבים אתכם, ואף תוכלו להעניק להם מתנה אישית מכם – לחם שהכנתם במו ידכם.
  • זה יעזור לכם להתחבר אל האוכל שלכם – כל מי שמבשל יודע שיש לטבח בישול עמוק יותר למזון שהוא מכין מאשר זה שפשוט אוכל ממנו.לחם, כאחד המוצרים הבסיסיים שאנו צורכים, הוא ככל הנראה המאכל שהכי חיוני שנרגיש אליו חיבור שכזה.לטעום מהלחם שאתם הכנתם במו ידיכם יגרום לכם להרגשה שאכילה של לחם קנוי פשוט לא יכולה להשתוות לה.

המצרכים הנדרשים להכנת הלחם

כפי שנאמר, רשימת המצרכים הנדרשים עבור לחם היא די קצרה.באמצעות הרשימה הבאה, תדעו כל מה שצריך לדעת על ארבעת המוצרים הבסיסיים לאפייה של כל לחם:

שמרים

שמרים הם האורגניזמים אשר גורמים לבצק של הלחם לתפוח ואשר יוצרים את בועות האוויר הנהדרות בתוכו – בלעדיהם, כל שתייצרו הוא פיתה או טורטייה.יש שלל סוגים של שמרים שניתן למצוא ולהשתמש בהם עבור הכנת הלחם, אך עבור אופים מתחילים מומלץ לבחור בשמרים יבשים.

קמח

ישנם סוגים רבים של קמח שניתן להשתמש בהם להכנת הלחם, כאשר הסוג הפשוט והנפוץ ביותר במתכונים הוא הקמח הלבן. אפשרות בריאה יותר, שיש לה יתרונות גם מבחינת הטעם, היא האפשרות לשימוש בקמח מלא.

עם זאת, יש לציין, שתהליך הכנת הלחם בקמח מלא שונה מהתהליך בקמח לבן, ולכן כאשר עוקבים אחר מתכון אשר מתאר הכנת לחם לבן יש צורך לבצע המרות מסוימות.

לפיכך, מי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום הכנת הלחם העצמאית יעדיף להשתמש בקמח לבן, או לכל הפחות, באחת מן התערובות הרבות הקיימות בשוק אשר מערבות שיעור של קמח לבן עם שיעור של קמח מלא.

בין סוגי הקמח ניתן למצוא אפשרויות רבות נוספות, כמו השיפון המפורסם – אך אלו ידרשו אף הן תהליך הכנה שונה, ולפעמים מסובך יותר, מזה של הקמח הלבן והקמח המלא, ולכן עדיף להמתין עם סוגים אלה עד שנצבר ניסיון בהכנת לחם.

מלח

קשה לטעות עם מלח, וכל מלח פשוט יעשה את העבודה.עם זאת, כדאי לציין שתמיד יש אפשרות לקצץ מעט מכמויות המלח הרשומות במתכונים אם רוצים לסגל ללחם טעם אותנטי יותר.

במקרה הצורך, תמיד ניתן לתקן את כמות המלח לאחר האפייה באמצעות פיזור של מלח על גביו – ואם אכן עושים זאת, מומלץ ביותר להשתמש במלח ים גס.

מים

עם מים קשה לטעות אף יותר מאשר עם מלח, ומי ברז יעשו את העבודה מצוין.

רכיבים נוספים

תמיד ניתן לשלב רכיבים נוספים בהכנת הלחם, וישנם מתכונים אשר דורשים זאת באופן מפורש.עם זאת, ארבעת הרכיבים שצוינו לעיל הם הרכיבים הבסיסיים ביותר בלחם, וניתן להכין לחם תוך שימוש בהם בלבד.

אוסף הרכיבים הנוספים שניתן לשלב הוא בלתי נדלה, והוא מתחלק לשני סוגים – רכיבים נוספים אשר נטמעים בבצק, ורכיבים נוספים אשר מפוזרים בבצק.עם הסוג הראשון נמנים רכיבים כמו חלב, דבש, ביצים, חמאה, שמן ועוד, אשר הם לא ייראו בבירור בגוף הלחם, אלא יורגשו בטעם ובמרקם של הלחם.

עם הסוג השני נמנים רכיבים כמו זיתים, גרעינים, קטניות, עגבניות ועוד, אשר מוסיפים טעמים עשירים ומגוונים ללחם.

מכונה לפריסת לחם BIZERBA גרמניה דגם B100

מכונה לפריסת לחם תוצרת BIZERBA גרמניה, דגם B100. מגוון רחב של אפשרויות לפריסת לחמים ארוכים או עגולים, בצורה מהירה ומדויקת מאוד. המכונה פורסת בצורה היגיינית ונטולת פירורים.

צילום מוצר: מכונה לפריסת לחם BIZERBA גרמניה דגם B100

הכלים להכנת הלחם

כדי להכין את הלחם בבית בקלות, כדאי להצטייד בכלים ובעזרים הנדרשים להכנה נכונה ומדויקת שלו.
לא מדובר באוסף אזוטרי של כלים, רובם הם כלי מטבח פשוטים אשר נמצאים ברוב הבתים.

כמובן שניתן להגיע לפתרונות מאולתרים כדי לעקוב אחרי תהליך ההכנה, אך ישנם מתכונים קפדניים במיוחד אשר יספקו הוראות מדויקות למדי, ולכן כדאי להצטייד בכלים המופיעים ברשימה הבאה ולהבטיח תהליך הכנה נכון.

  1. מרית או כף עץ: הפריט הפשוט ביותר ברשימה. כל מרית וכל כף עץ יעשו את העבודה, ואין להן שום דרישות מיוחדות.
  2. קערת ערבוב: גם קערת הערבוב היא כלי די נפוץ שאין עבורו דרישות רבות מידי. עם זאת, כדאי לציין שתי המלצות הנוגעות לערבוב – ראשית, מומלץ לעשות שימוש במספר קערות כדי לקצר את התהליך בכך שתמיד תהיה קערה נקייה בהישג יד, ושנית, יש לנטות אל קערות גדולות אשר יוכלו להכיל את כמויות הבצק הנדרשות עבור הלחם.
  3. כוסות וכפיות מדידה: כדי שיתאפשר לכם לעקוב אחר שלל מתכונים שונים ומשונים, מומלץ מאוד להכין מגוון גדול ככל הניתן של כוסות וכפיות מדידה. צריכים להיות ברשותכם כוסות וכפיות אשר מיועדות לנוזלים, וכן כוסות וכפיות המיועדות ליבשים. בנוסף, מומלץ להשתמש במבחר גדול ככל הניתן של מידות – ישנם מתכונים שמציינים כמויות כמו רבע או אפילו שמינית כוס.
  4. משקל דיגיטלי: הכלי האחרון הוא זה שדווקא ייתכן שלא יהיה בביתכם. אך המשקל הדיגיטלי חשוב ביותר לאפייה ביתית של לחם, והוא יעזור לכם לעקוב באופן נכון אחר תהליך ההכנה והכמויות הנדרשות.
    בנוסף לכך, משקל דיגיטלי הוא לא יקר במיוחד, והוא יוכל לשמש אתכם היטב גם במתכונים אחרים.

מתכון לדוגמא – הכנה עצמאית בסיסית של לחם

רכיבים

  • 2 כפיות שמרים יבשים
  • 2.25 כוסות מים רותחים
  • 3 כפות סוכר
  • 1 כף מלח
  • 2 כפות שמן
  • 6.5 כוסות קמח

אופן ההכנה

  1. מוזגים את המים הרותחים לקערה גדולה וממוססים בהם את השמרים.
  2. מוסיפים סוכר, מלח, שמן ושלוש כוסות קמח.
  3. מערבבים ליצירת בצק.
  4. מוסיפים עוד קמח במנות, בכל פעם חצי כוס, ומערבבים, עד לקבלת בצק רך ואחיד.
  5. מקמחים משטח ולשים עליו את הבצק למשך חמש עד עשר דקות, עד שהוא הופך חלק וגמיש.
  6. משמנים בקערה, מניחים בה את הבצק ומכסים להתפחה.
  7. משאירים את הקערה במקום חמים לשעה עד שעה וחצי, עד שהבצק מכפיל את גודלו.
  8. מוצאים את הבצק למשטח מקומח קלות ומועכים אותו בעדינות.
  9. מחלקים את הבצק לשניים ומעצבים כל חלק בצורת כיכר.
  10. משמנים שני סירים ומניחים בכל אחד את אחד מכיכרות הבצק.
  11. מכסים ומתפיחים שוב ל-30 עד 45 דקות, עד שהבצק מכפיל את גודלו.
  12. אופים על 375 מעלות ל-30 עד 35 דקות, או עד שגוון הלחם הופך לחום וזהוב ובתפיחה עליו הוא משמיע צליל חלול.
  13. מוציאים את הלחמים מהסירים ומניחים על רשת לקירור.